Youth Voter Perception of Political Parties
DOI:
https://doi.org/10.35335/ijosea.v11i3.61Keywords:
Political Parties, Beginner Voters' Perceptions, Beginner VotersAbstract
This research tries to see how youth voter perception (public senior high school) that exist in Medan to political parties. Youth voter is one of the important elements in the election. The election in 2014 was the first election for those categorized as youth voter. Youth voter have a fairly large amount, making it great potential for those who want to reap the vote in the election. In this case, political parties as the main participants in elections is a part that directly in contact with youth voter. However, the dynamics of Indonesian politics where political party members caught many criminal cases raises the question, how youth voter perception of the political party? Did the dynamics influence their perception? The theory is used to explain the perception is theory of David Krech and Fred Luthans. The elaboration of youth voter given by the electoral commission as part of the general elections in Indonesia. An understanding of the political parties can be seen explanation by Joseph Lapalomba, Myron Weiner, Carl Friederich, Roger Soltau and Sigmund Neumann. While further explanation of political parties expressed by Gabriel Almond. By using questionnaires as the main techniques of data collection, the study relies on the analysis of the interviews were obtained. Youth voter have a great enthusiasm to face an election. With the amount of information available, also with so many media intermediaries such information. However as noted earlier, political parties do not play a main role, but the negative news that emerged as the consumption of youth voter. Youth voter great enthusiasm, although supported by a large potential just is not without obstacles. Enthusiasm is merely ceremonial. Lack of interest in other substantive activities result of poor understanding of the whole electoral process.
Downloads
References
Aceh, K. A. (1989). Laporan Penelitian. Yayasan Toyota.
Aminulloh, A. (2010). Strategi komunikasi politik partai politik pada pemilihan umum legislatif 2009 (Studi tentang penyikapan partai PKS terhadap UU No. 10 Tahun 2008 tentang Pemilu Anggota DPR, DPRD, dan DPD). UNS (Sebelas Maret University).
Amir, S. (2014). Perilaku Politik Umat Islam di Kabupaten Karo dalam Pemilihan Gubernur dan Wakil Gubernur Sumatera Utara tahun 2013. Pascasarjana UIN-SU.
Arikunto, S. (2010). Metode peneltian. Jakarta: Rineka Cipta.
Azwar, Saifuddin. 2004. Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Black, James Dan Dean Champion. 2001. Metode Dan Masalah Penelitian Sosial. Bandung: Refika Aditama
Budiardjo, Miriam. 2008. Dasar-Dasar Ilmu Politik. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama
Cahyo, B. N. (n.d.). Pendekatan Public Relation Politik Dalam Persuasi Pemilih Muslim Jelang Pemilu 2014 (Studi Komparatif Pks Dan Ppp).
Dani, W. R. (2010). Partisipasi politik pemilih pemula dalam pelaksanaan pemilu tahun 2009 di Desa Puguh Kecamatan Boja Kabupaten Kendal. Universitas Negeri Semarang.
Di Kota, A. H.-D. Y., & Yustian, Y. (N.D.). Strategi Kampanye Politik Calon Incumbent Dan Pendatang Baru Dalam Pemilihan Kepala Daerah.
Eriyanto. 2013. Analisis ini: Pengantar Metodologi Untuk Ilmu Komunikasi dan Ilmu-Ilmu sosial Lainnya. Jakarta: Kencana
Faisal, Sanapiah. 2007. Format-Format Penelitian Sosial. Jakarta: RajaGrafindo Persada
Febrian Syah, S. (2014). Persepsi Pemilih Pemula Terhadap Iklan Politik Prabowo–Hatta Di Media Televisi (Studi Model Komponensial Kampanye Tentang Persepsi Iklan Politik Prabowo–Hatta Di Kelurahan Mangkujayan). Universitas Muhammadiyah Ponorogo.
Firmanzah. 2008. Marketing Politik: Antara Pemahaman Dan Realitas. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia
Fitriah, E. A. (2014). Personal Values Dan Internal Political Efficacy Terhadap Partisipasi Politik Mahasiswa Pemilih Pemula (Studi Pada Fakultas Psikologi, Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, Fakultas Adab Dan Humaniora, Serta Fakultas Dakwah Dan Komunikasi Uin Sgd Bandung). Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(2), 244–254.
Furqon, A. (2013). Strategi Komunikasi Politik Partai Keadilan Sejahtera (PKS) Secara Ekspresi Simbolik di Media Sosial Jelang Pemilu 2014.
Haris, S. (2014). Partai, pemilu, dan parlemen era reformasi. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Harrison, Lisa. 2007. Metodologi Penelitian Politik. Jakarta: Kencana
Indonesia, K. P. L. K. (N.D.). Buku Hasil Penelitian Pengeluaran Partai Politik Di Sulawesi Selatan.
Koirudin. 2004. Partai Politik Dan Agenda Transisi Demokrasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
KPU Provinsi DKI Jakarta. 2011. Modul Pendidikan Pemilih: Panduan Pemilu Untuk Pemula. Jakarta: KPU Provinsi DKI Jakarta
Nurcahyo, F. E. (n.d.). Strategi Politik Dan Hegemoni (Strategi Pemenangan Dony Ahmad Munir-Erwan Setiawan Di Pemilihan Bupati Kabupaten Sumedang 2018 Dalam Menghadapi Hegemoni Pdi Perjuangan Dan Partai Golkar). FISIP UIN Jakarta.
Putra, Fadillah. 2004. Partai Politik & Kebijakan Publik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Rakhmat, Jalaluddin. 2007. Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya
Sardini, N. H. (2011). Restorasi penyelenggaraan pemilu di Indonesia. Fajar Media Press.
Sarmini, D., Roekminiati, S., & Dwi Purwanto, J. (2013). PEMETAAN PEMILIH PEMULA DALAM RANGKA MENINGKATKAN PARTISIPASI POLITIK PADA PEMILU 2014.
Sekretariat Jenderal KPU. 2010. Modul 1: Pemilu Untuk Pemula. Jakarta: Komisi Pemilihan Umum
Sekretariat Jenderal KPU. 2010. Modul 2: Siap Menjadi Pemilih. Jakarta: Komisi Pemilihan Umum
Semiawan, C. R. (2010). Metode penelitian kualitatif. Grasindo.
Sihombing, Jessy Jujur. 2014. Peran dan Fungsi Komisi Pemilihan Umum Kota Medan Dalam Penyelenggaraan Pemilihan Umum Presiden Tahun 2009. Medan: Universitas Sumatera Utara
Sinar, Tengku Lukman. 1991. Sejarah Medan Tempo Doeloe. Medan: Litbang Seni Budaya Melayu
Soeharto, A. (2012). Urgensi Pendidikan Politik Bagi Perempuan. MUWAZAH: Jurnal Kajian Gender, 3(1).
Stephanie, E. (2013). Analisa Pengaruh Rio Dewanto Dan Donita Sebagai Celebrity Endorser Terhadap Minat Beli Produk Axe Anarchy Dengan Daya Tarik Iklan Dan Efek Iklan Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Strategi Pemasaran, 1(2), 1–9.
Strauss, Anselm & Juliet Corbin. 2003. Dasar-Dasar Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Sukmadinata, S. N. (2005). Metode Penelitia. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sundari, S. (2014). Kampanye Politik Dan Keputusan Memilih (Studi Hubungan Terpaan Media Kampanye Politik, Intensitas Komunikasi Antarpribadi, Persepsi atas Kredibilitas Calon dan Keputusan Memilih Gubernur pada Pilgub Jateng 2013 di Kalangan Masyarakat Kecamatan Slogohimo.
Supriyanto, D. (2007). Menjaga Independensi Penyelenggara Pemilu. Perkumpulan untuk Pemilu dan Demokrasi.
Syafiie, Inu Kencana Dan Azhari. 2005. Sistem Politik Indonesia. Bandung: Refika Aditama
Tinuntung, J. (2014). Partisipasi Politik Pemilih Pemula dalam Pemilihan Bupati dan Wakil Bupati di Kabupaten Talaud (suatu Studi di Kecamatan Essang Selatan Kabupaten Talaud). Jurnal Politico, 3(2).
Thoha, Miftah. 2010. Perilaku Organisasi: Konsep Dasar Dan Aplikasinya. Jakarta: RajaGrafindo Persada
Triastari, D. (2011). Persepsi Iklan Politik pada Pemilih Pemula (Studi Deskriptif Kualitatif Persepsi Pemilih Pemula Terhadap Iklan Politik Kampanye Pasangan Calon Presiden dan Calon Wakil Presiden Pada Pemilu 2009 di Media Televisi).
Undang-Undang Nomor 2 Tahun 2011 Tentang Partai Politik
Utomo, H. D. (2012). Pelaksanaan Pendidikan Politik oleh Partai Politik Berdasarkan Ketentuan Pasal 31 Ayat (1) Undang-Undang Nomor 2 Tahun 2008 Tentang Partai Politik Di Kabupaten Sukoharjo.
Wardhani, D., & Atmodjo, J. T. (2013). Dinamika Peran Perempuan Dalam Pendidikan Politik Keluarga Bagi Pemilih Pemula Untuk Berpartisipasi Pada Pemilu 2009 Di Jakarta Barat.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 International Journal on Social Science, Economics and Art
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.